Dijkversterking_ZakvanZuidBeveland

Zak van Zuid-Beveland

Waterschap Scheldestromen werkt aan de versterking van de dijk in de Zak van Zuid-Beveland. Over een deel van het dijktraject kerncentrale Borssele-Hansweert is de dijk afgekeurd. De versterkingsopgave betreft een lengte van ongeveer 16 kilometer, verdeeld over 19 dijkvakken. Versterking van de dijk is nodig om de dijk weer te laten voldoen aan de normen voor waterveiligheid.

Het werk is onderdeel van en wordt mede gefinancierd uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). In dit programma werken het Rijk en waterschappen samen om Nederland te beschermen tegen overstromingen. Hier vindt u alle informatie over dit project.

Tijdlijn

Het project

Klimaatverandering, een stijgende zeespiegel en een dalende bodem hebben invloed op de waterstand. Dijken moeten voldoende hoog en sterk blijven om het water tegen te houden. Er gelden regels waaraan een dijk moet voldoen: de veiligheidsnorm. Deze norm zorgt ervoor dat iedereen in Nederland beschermd is tegen overstromingen. Voldoet een dijk niet aan de norm? Dan versterken we die.

De planning - verkenningsfase

Op dit moment zit het project in de verkenningsfase. De geplande dijkversterking is omvangrijk en heeft invloed en effect op de omgeving. Met de Westerschelde aan de ene kant en dorpskernen en diverse bedrijven met bijbehorende grond dicht achter de waterkering is er op enkele locaties weinig ruimte om de dijk te verbreden. Daarom verkennen we samen met de omgeving hoe de dijk het best kan worden versterkt en wat dit betekent voor de toekomstige inrichting en het gebruik van het gebied. Dat doen we onder meer in persoonlijke gesprekken en bijeenkomsten, met als doel te komen tot een breed gedragen voorkeursalternatief. Vervolgens wordt dit voorkeursalternatief door het dagelijks bestuur van het waterschap vastgesteld, waarna naar verwachting in 2027 het ontwerp verder uitgewerkt wordt.

Publicatie Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD)

Waterschap Scheldestromen heeft op 11 juni 2025 een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor advies voorgelegd aan de provincie Zeeland. Dit is de eerste stap in de procedure voor het Milieueffectrapport (MER) rondom de geplande dijkversterking tussen Hansweert en de kerncentrale in Borssele in de Zak van Zuid-Beveland. De dijk moet worden versterkt om ook na 2050 te voldoen aan de veiligheidsnormen.

De NRD beschrijft welke alternatieven worden onderzocht, hoe het milieueffectonderzoek plaatsvindt en hoe effecten op landschap, natuur en leefomgeving worden meegenomen. Het waterschap werkt hierbij samen met bewoners en belanghebbenden om tot een breed gedragen voorkeursalternatief te komen.

De inzageperiode van de NRD is inmiddels voorbij. Zodra de NRD vastgesteld wordt, is deze weer in te zien. Naar verwachting is dit medio december 2025, exacte data volgt.

Het waterschap kiest naar verwachting in het najaar van 2026 een voorkeursalternatief, dat in 2027-2028 verder wordt uitgewerkt voor het projectbesluit en benodigde vergunningen.

DJI_0015

Meer weten?

Op de hoogte blijven of meedenken over de mogelijkheden? Meld jezelf aan om automatisch bericht te ontvangen van bijeenkomsten, nieuws en meer.

Contactpersonen

Wilfred de Kam

Projectmanager

Micha Beto

Omgevingsmanager

Documenten Zak van Zuid-Beveland

Tijdens eerdere informatie- en participatiebijeenkomsten spraken we af dat we de getoonde documenten beschikbaar zouden stellen. Bekijk de presentaties die op de avonden zijn getoond, de verslagen van de bewonersavonden en de overzichtskaart met de opgave en faalmechanisme per dijkvak. Ook het afwegingskader kunt u hier terugvinden.

Veelgestelde vragen

Waarom dit project?

De dijk in de Zak van Zuid-Beveland voldoet niet aan de waterveiligheidsnorm. Dit betekent niet dat de dijk acuut onveilig is, maar om in de toekomst de veiligheid tegen overstromingen te kunnen garanderen, moet het dijkvak wel worden versterkt. Het traject waar het om gaat is ca. 16 kilometer meter lang en ligt tussen Hansweert en de kerncentrale Borssele

Om welk gebied gaat het?

Het traject waar het om gaat is ca. 16 kilometer meter lang en ligt tussen Hansweert en de kerncentrale Borssele. Op deze overzichtskaart is het ingetekend.

Wie kunnen er meepraten en meedenken?

Afhankelijk van de rollen en belangen worden de belanghebbenden (sowieso altijd) geïnformeerd en kunnen ze daarnaast indien ze dat wensen en als het voor hen relevant is, meedenken en mee adviseren.

Met de belanghebbenden die persoonlijk worden geraakt door de dijkversterking (denk aan huizen direct aan de dijk, boeren met landbouwgrond, perceeleigenaren/pachters, bedrijven aan de dijk) voeren we persoonlijke gesprekken . Dat zijn stakeholders met zwaarwegende belangen die in de eindsituatie met binnendijks en/of buitendijks ruimtebeslag te maken kunnen krijgen (eerste schil).

Dan zijn er nog inwoners, organisaties en bedrijven aangrenzend of buiten het projectgebied die vanuit hun rol, positie en/of deskundigheid belang hebben bij het veilig houden van de dijk of de inpassing ervan in de omgeving (tweede schil).
De derde ‘schil’ betreft stakeholders buiten het projectgebied die alleen (periodiek) op de hoogte willen worden gehouden over de ontwikkelingen van het project en voor de rest geen actieve rol hebben in het participatieproces.

We vragen bij ieder van deze groepen naast een actieve benadering om mee te denken of mee te werken ook nog wie er zelf graag actief betrokken wil worden.

Zijn er vergelijkbare projecten in de buurt?

De dijkversterking Hansweert is een aangrenzend en vergelijkbaar project dat inmiddels al gerealiseerd wordt.

Hoe verlopen de projectfasen?

Dit HWBP-project is complex en doorloopt daarom 3 fasen: verkenning, plantuitwerking en realisatie. De verkenningsfase (periode 2024-2026) wordt afgerond met een vastgesteld voorkeursalternatief, een soort van referentieontwerp. In de planuitwerkingsfase (periode 2027-2028) wordt het voorkeursalternatief nader uitgewerkt tot een definitief ontwerp. En in de realisatiefase (periode 2029-2033) wordt de dijk daadwerkelijk versterkt. In al die fasen willen we de omgeving nauw betrekken bij de totstandkoming van de toekomstige dijk en de inpassing ervan.

Verkenningsfase: 2024-2026
Planuitwerkingsfase: 2027-2028
Realisatiefase: 2029-2033

In alle fasen wordt de omgeving nauw betrokken bij de totstandkoming van de toekomstige dijk en de inpassing ervan in de omgeving.

Hoe gaan jullie om met huizen/ bedrijven die aan de dijk gevestigd zijn?

Met de inwoners/ bedrijven die rechtstreeks door de versteviging van de dijk geraakt worden voeren we zo veel mogelijk persoonlijke gesprekken om mogelijke oplossingsrichtingen te bespreken. Dat is maatwerk.

Op welk moment en hoe worden belanghebbenden betrokken in de verkenningsfase?

We startten de verkenningsfase met onder meer de formele kennisgeving participatie. De dijkversterkingsopgave is bekend, de manier waarop we de dijkversterking gaan realiseren op dit moment nog niet. Daarom onderzoeken we in de verkenning samen met de omgeving hoe we dat kunnen doen (rekening houdend met de omgeving). Om tot de best passende oplossing te komen, doorlopen we in de verkenningsfase, tussen 2024 en eind 2026, ook weer de volgende 3 stappen/fases:

Fase 1 Inventariseren ideeën en wensen fase mogelijke oplossingsrichtingen

(van april 2024 tot en met juli 2024)

We startten de verkenningsfase met onder meer de formele kennisgeving participatie.

In deze fase staan het inventariseren van ideeën en wensen die mogelijk bij kunnen dragen aan de oplossing voor de dijkversterking centraal. Ook inventariseren we de gebiedsopgaves om de mogelijke meekoppelkansen inzichtelijk te maken. Verder worden in deze fase het participatieplatform Zak van Zuid-Beveland en de werkgroep Zak van Zuid-Beveland opgericht. De werkvormen die we hier hanteren zijn inloopbijeenkomsten, informatiebijeenkomsten, keukentafelgesprekken en brainstormsessies.

De opgehaalde ideeën, wensen en mogelijke meekoppelkansen worden onderzocht en beoordeeld op onder meer waterveiligheid, duurzaamheid, kosten, draagvlak in de omgeving, uitvoerbaarheid, vergunbaarheid en beheerbaarheid (afwegingskader) zodat ook duidelijk is welke ideeën en kansen wel/niet meegenomen kunnen worden en waarom. Dat resulteert dan weer in een overzicht van kansrijke oplossingsrichtingen en meekoppelkansen. De kansrijke oplossingsrichtingen en meekoppelkansen worden middels keukentafelgesprekken, (informatie)bijeenkomsten en nieuwsbrieven gedeeld met alle betrokken stakeholders (eerst, tweede en derde schil).

Fase 2 Uitwerkingsfase kansrijke oplossingsrichtingen en VKA

(juni 2025 tot en met september 2025)

In deze participatieronde gaan we samen met de omgeving de kansrijke oplossingen verder uitwerken. Dat doen we in ontwerp- en brainstormsessies (zowel individueel als in groepsverband) met de eerste en tweede schil stakeholders. Daarnaast houden we informatiebijeenkomsten en communiceren we over de voortgang zodat de stakeholders in de derde schil ook geïnformeerd worden. De kansrijke oplossingsrichtingen worden aan de hand van het afwegingskader beoordeeld op verschillende effecten. De resultaten worden gebruikt om het VKA te selecteren. Stakeholders kunnen bij de publicatie van de notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) hun mening geven (zienswijze).

Fase 3 van de verkenning: Besluitvorming voorkeursalternatief (VKA)

(december 2025 tot en met september 2026)

We selecteren het voorkeursalternatief. Deze wordt verwerkt in de Milieueffectanalyse (MER). Er worden consultatierondes georganiseerd. De betrokken stakeholders worden bijgepraat over de eindresultaten en de voorbereiding van het advies aan het dagelijks bestuur voor het vaststellen van een VKA. De betrokken stakeholders worden na de vaststelling bijgepraat over het besluit van het dagelijks bestuur en het vervolgtraject in de planuitwerkingsfase.

Wat is een voorkeursalternatief (VKA)?

Het Voorkeursalternatief is het eindresultaat van de verkenningsfase (2026) en beschrijft het ontwerp voor de dijk op hoofdlijnen nadat het waterschap verschillende mogelijkheden (alternatieven) met stakeholders heeft verkend, besproken en onderzocht.

Waar kan ik terecht met vragen?

U kunt vragen stellen tijdens onze bijeenkomsten of door u aan te melden op de website www.uwmeningtelt.nu/zakvanzuidbeveland. We beseffen ons ook dat u wellicht specifieke en individuele vragen heeft over de veranderingen van uw leefomgeving. U kunt die vragen stellen via zakvanzuidbeveland@scheldestromen.nl en tijdens persoonlijke gesprekken met omgevingsmanager Micha Beto, ook bereikbaar micha.beto@scheldestromen.nl.

Wanneer zijn de eerste bewonersbijeenkomsten?

In mei 2024 organiseerden we twee openbare bewonersbijeenkomsten in Oudelande en Borssele. Tijdens deze bijeenkomsten is waardevolle informatie opgehaald die verder wordt meegenomen binnen het dijkversterkingsproject. In juni 2025 hebben er opnieuw een aantal inloopbijeenkomsten plaatsgevonden. Zodra het voorkeursalternatief is geselecteerd, organiseren we in kwartaal 1/ 2 van 2026 consultatierondes.

Waarom aanmelden voor een klanttevredenheidspanel?

We vragen u deel te nemen in een klanttevredenheidspanel. We vinden het contact met de omgeving namelijk erg belangrijk. Dat willen we in alle fases van het project zo goed mogelijk doen. Dit is een omvangrijk project met een lange doorlooptijd. Dan is voor ons goed om te weten hoe u ons contact, de communicatie/ participatie en de dienstverlening ervaart. Als wij weten wat uw ervaring en beleving is en/of u nog ideeën heeft kunnen we onze aanpak gedurende het project bijsturen voor een zo goed mogelijk eindresultaat waarbij we de omgeving optimaal betrekken. Het gaat immers om onze dijk en onze toekomst. Bij voorbaat dank voor uw deelname aan het panel.

Hoe blijf ik op de hoogte?

Wij nodigen direct betrokken uit voor bijeenkomsten en communiceren in de krant, de sociale media van het Waterschap Scheldestromen en onze website. Als u niets wilt missen, abonneert u zich dan op onze meldingen en onze nieuwsbrief via deze pagina.

Meer weten?

Is je vraag nog niet beantwoord op deze pagina? Wellicht vind je jouw antwoord tussen de veelgestelde vragen.