Dijkversterking_Hansweert

Hansweert

Dijkversterking Hansweert

We werken aan het project Dijkversterking Hansweert. De dijk moet versterkt worden om te voldoen aan de eisen van de Waterwet uit 2017. De dijkversterking wordt uitgevoerd vanuit het waterschap Scheldestromen en gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma. In dit programma werken het Rijk en waterschappen samen om Nederland te beschermen tegen overstromingen. Hier vindt u alle informatie over dit project.

Tijdlijn

Het project

Het waterschap beoordeelde de dijk bij Hansweert tijdens een periodieke toetsing van de Zeeuwse dijken en duinen als onvoldoende veilig. Daarom versterken we de dijk bij Hansweert. De te versterken dijk heeft een lengte van 5,2 kilometer. Het traject loopt vanaf het sluizencomplex Hansweert tot en met de Kapellebank.

Complex project

De dijkversterking Hansweert is een omvangrijk en complex project. Met de Westerschelde aan de ene kant en de dorpskern Hansweert aan de andere kant, is er weinig ruimte om de dijk te verbreden. Met een lengte van ruim vijf kilometer gaat het ook om een groot stuk dijk, waarvan het grootste deel in het agrarisch gebied ligt. Belanghebbende partijen worden daarom nauw betrokken om samen tot de best mogelijke oplossing te komen.

Meer weten? Bekijk de veelgestelde vragen.

elektrische_graafmachine

Duurzaamheid

De dijkversterking Hansweert zet een flinke stap vooruit in de verduurzaming van projecten. De ambitie van de dijkversterking Hansweert om tijdens de aanlegfase het vrijkomen van CO₂ op de bouwplaats zoveel mogelijk te beperken, past binnen de beleidsplannen 2030 van het waterschap. Al bij het uitwerken van de plannen is er in 2021 door het waterschap Scheldestromen samen met de aannemerscombinatie Answest nagedacht over de mogelijkheden om duurzaamheid in het project mee te nemen. Verduurzaming in het ontwerp van de dijk is gericht op alle fasen in de productieketen van grondstofwinning tot aan recycling. Hieronder enkele voorbeelden van deze verduurzamingsstrategie.

Inzet elektrische machines

Voor onze werkzaamheden worden elektrische machines ingezet: 2 kranen en 1 shovel. Een enorme batterij dient als duurzame snellader en kan de machines ter plaatse tijdens het werk opladen. Binnen het werkgebied zijn twee oplaadpunten gerealiseerd om de machines te voorzien van stroom buiten werktijden. Er is een oplaadpunt bij de Kaai en een speciaal ingericht oplaadstation bij het gemaal van Schore. Daarnaast rijdt er een waterstof aangedreven tractor rond, deze kan de duurzame batterij naar de juiste plaats brengen, maar wordt ook ingezet om met een aangekoppelde waterkar eventueel stof (zand) tegen te gaan.

Over water

Ter hoogte van dijkvak 5 en dijkvak 7 in de Westerschelde worden twee aanlandingen gemaakt. Deze aanlandingen dienen als tijdelijke loslocatie. Ze zorgen ervoor dat het materiaal voor de dijkversterking, zoals klei, grond en zand per schip kan worden aangevoerd. Het aantal transportbewegingen over de weg en hinder voor de omgeving worden hiermee aanzienlijk verlaagd.

Hergebruik

Er worden zoveel mogelijk herbruikbare grondstoffen toegepast, transportafstanden van en naar het werk worden zo kort mogelijk gehouden en het hergebruik van materialen die bij de dijkversterking vrijkomen is gemaximaliseerd.

Landelijke gebied (uitvoering)

Documentatie

Van vergunning tot ontwerp

Je kunt vergunningen en documenten die ten grondslag liggen aan de realisatiefase hier downloaden en/of inzien. Meer informatie kun je ook teruglezen in de nieuwsbrieven onderaan deze pagina.

Projectplan Waterwet

Bestemmingsplan gemeente Reimerswaal

Bestemmingsplan gemeente Kapelle

Overige documenten

Fases toegelicht

Op dit moment zit het project in de realisatiefase. Het ontwerp is gereed en we zijn sinds januari 2023 voortvarend buiten aan de slag gegaan. Bekijk hier de volledige planning.

2017 - 2018 initiatiefase - Fase voltooid

  • Opstart project
  • Inzichtelijk maken probleem

2020 - najaar 2021 planuitwerkingsfase - Fase voltooid

  • Bepaling één voorkeursvariant per maatwerklocatie
  • Voorlopig ontwerp
  • Voorbereiden en aanvragen vergunningen
  • Definitief ontwerp
  • Onderzoek afronden
  • Ter Inzage
  • Zienswijzen
  • Vaststellingen toestemmingen
  • Goedkeuringsbesluit Projectplan Waterwet


​2018-2019 verkenningsfase - Fase voltooid

  • Hoofdlijnen dijkversterking zijn bekend
  • Bepalen van vijf maatwerklocaties
  • Voorkeursalternatief vastgesteld

Najaar 2021 - 2026 realisatiefase


​2022

  • Gunning aan Aannemerscombinatie Answest
  • Voorbereiding uitvoering


​2023

  • Start uitvoering dijkversterking Kanaalzone (fase 1).
  • Aanleg 2 strekdammen in de Westerschelde.
  • Aanleg binnenberm en dijklichaam langs het Kanaal door Zuid-Beveland en het slibdepot.
  • Aanleg sportvelden.
  • Aanleg tijdelijke weg Landelijk gebied 'Weg langs de Zeedijk.
  • Aanleg Parkzone.
  • Aanpassen aansluiting op N289
  • Afronden werkzaamheden Kanaalzone (fase 1)
  • Aanleg watersysteem Parkzone
  • Werkzaamheden sportvelden en inplanten van bomen
  • Werkzaamheden aansluiting N289
  • Afronden aanleg strekdammen inclusief dijkovergangen (2)
  • Afronden aanleg tijdelijke weg Landelijk gebied ‘Weg langs de Zeedijk’
  • Inrichten depot Landelijk gebied (fase 2)
  • Start bomen rooien Landelijk gebied
  • Verwijderen bestaande bebouwingen


​​2024

  • Inrichten depot landelijk gebied
  • Ontsluitingswegen WA-Polder en Polder Schore
  • Leveren en verwerken zand en klei per schip
  • Voorbereiding werkzaamheden plaatsen damwanden
  • Afsluiten Schoorse Zeedijk
  • Afrondende werkzaamheden kanaalzone
  • Openstelling kanaalzone (fase 1)
  • Voorbereiding & plaatsing damwanden
  • Voorbereiding rotonde Boomdijk
  • Aanbrengen kleibekleding en zand dijklichaam dijkvak 5
  • Start uitvoering gemaal Schore
  • Leveren en aanbrengen klei dijklichaam dijkvak 6
  • Aanbrengen Keermuur
  • Afronden damwanden (verankering en afspannen ankers) dijkvak 5
  • Infrawerkzaamheden Veerweg (werk voor gemeente)
  • Parkzone
  • Leveren en aanbrengen zand en klei dijkvak 5, 6 en 7
  • Harde bekleding (Quattroblocks)
  • Fundering en onderlaag definitieve infrastructuur Schoorse Zeedijk


​2025

  • Herinrichting parkzone
  • Dijktrappen
  • Start uitvoering werkzaamheden rondom slibdepot.


​2026

Dijkversterking Hansweert gereed.

Contactpersonen

Marcel Alderliesten

Projectmanager

Mike Dekker

Omgevingsmanager

Nieuwsbrieven

Bekijk hier de laatst verstuurde nieuwsbrieven over project Hansweert

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over dit project? Wil je op de hoogte blijven van de vorderingen in dit project, schakel dan de meldingen in en ontvang updates over dit project in je e-mail inbox.

    Corrigeer het volgende:

      Veelgestelde vragen

      Waarom dit project?

      De dijk bij Hansweert voldoet niet aan de nieuwste waterveiligheidsnorm die het Rijk op 1 januari 2017 bij wet heeft vastgelegd. Dit betekent niet dat de dijk acuut onveilig is, maar om in de toekomst de veiligheid tegen overstromingen te kunnen garanderen, moet het dijkvak worden versterkt. Het traject waar het om gaat is 5.150 meter lang en loopt vanaf het sluizencomplex Hansweert tot en met de Langeweg in Kapelle. De dijk is niet hoog genoeg en is aan de binnenkant onvoldoende stabiel.

      Wat is het doel van het project?

      Doel van de dijkversterking Hansweert is het realiseren van een waterveilige, toekomstbestendige en goed beheersbare waterkering die voldoet aan de nieuwe waterveiligheidsnorm.

      Welke partijen werken aan deze dijkversterking?

      Waterschap Scheldestromen werkt samen met Rijkswaterstaat Zee en Delta in de Projectorganisatie Waterveiligheid (POW) aan de dijkversterking. Er is intensief overleg met Provincie Zeeland, de gemeenten Kapelle en Reimerswaal en de bewoners en andere stakeholders van Hansweert.

      Welke alternatieven voor de nieuwe dijk zijn onderzocht?

      Tijdens de verkenningsfase zijn er meerdere technische mogelijkheden onderzocht. Vanuit kansrijke alternatieven is er toegewerkt naar een voorkeursalternatief. Het gekozen voorkeursalternatief geeft in hoofdlijn invulling aan de oplossing van het veiligheidsprobleem. Wilt u meer weten over de alternatieven die zijn onderzocht en het Voorkeursalternatief? Kijk dan op de pagina over het ontwerp.

      Wanneer wordt de dijk versterkt?

      Na een voorbereidende fase zijn de uitvoerende werkzaamheden begin 2023 gestart. Het gehele project Dijkversterking Hansweert zal medio 2026 gereed zijn.

      Hoe wordt het dijktraject versterkt?

      Volgens het gekozen voorkeursalternatief versterken we de dijk landinwaarts. We voeren de dijkversterking hoofdzakelijk uit door een traditionele versterking (dijkversterking met grond). We gebruiken natuurlijke materialen zoals klei, grond en zand en breuksteen. De vijf plaatsen in het dijktraject die afwijken van de traditionele grondoplossing, noemen we maatwerklocaties. Meer weten? Kijk dan op de pagina over het ontwerp.

      Hoe ziet de nieuwe dijk eruit?

      De nieuwe dijk zal hoger en breder zijn dan de huidige dijk. Het dijkontwerp is verdeeld in vijf deelgebieden. Elk deelgebied heeft een eigen veiligheidsopgave en specifieke gebiedskenmerken. Het ontwerp van de deelgebieden is daarom verschillend. De dijk wordt overal zo goed mogelijk ingepast in de bestaande omgeving. Meer weten? Kijk dan op de pagina over het ontwerp.

      Hoe hoog wordt de dijk?

      We passen de dijk overal zo goed mogelijk in, in de bestaande omgeving. Het is een lang traject met op verschillende plekken verschillende aanpassingen in de dijk. In de tekening op de pagina ontwerp is schematisch te zien hoe hoog de dijk (gemiddeld) wordt in de uiteindelijke situatie.

      Houden de plannen rekening met de cultuurhistorische waarde van Hansweert?

      In de plannen besteedden we nadrukkelijk aandacht aan een goede landschappelijke inpassing. Dit betekent onder andere dat cultuurhistorische waarden behouden blijven en zoveel als mogelijk zijn ingepast in het definitieve dijkontwerp.

      Welk effect heeft de dijkversterking bij Hansweert op natuur, cultuur en recreatie?

      We hebben goed gekeken welke maatregelen er nodig zijn om effecten te voorkomen en/of te beperken op natuurwaarden, cultuur of recreatieve functies. Bij het maken van het ontwerp hebben we deze onderdelen meegewogen. Ook in de toestemmingen en vergunningen zoals in het bestemmingsplan en het projectplan Waterwet kwamen deze onderwerpen uitgebreid aan bod. Nadelige effecten worden zoveel als mogelijk voorkomen. Waar dit niet mogelijk is, nemen we compenserende maatregelen.

      Hoe wordt de dijk nu onderhouden?

      Het waterschap voert het regulier onderhoud gewoon uit. Dat bestaat uit het maaien van de bermen, het onderhouden van fiets- en voetpaden, het verwijderen van onkruid en het inspecteren van de dijk. Hierdoor blijft de veiligheid gewaarborgd en ziet de dijk er netjes uit.

      Wie voert het beheer en onderhoud uit als de dijk klaar is?

      De dijk blijft, ook na afronding van de dijkversterking, in beheer bij waterschap Scheldestromen.

      Wie betaalt de dijkversterkingen?

      Rijkswaterstaat en de waterschappen betalen de dijkversterkingen samen. Een dijkversterking maken we zo samen mogelijk en komt niet alleen voor de rekening van het betreffende waterschap. Het Rijk betaalt 50%, gezamenlijke waterschappen 40% en waterschap Scheldestromen 10%.

      Komt het groen weer terug na de dijkversterking?

      Er worden bomen gerooid, maar ook nieuwe bomen aangeplant, waardoor de totale hoeveelheid gelijk blijft. Dit alles volgens de rooi- en beplantingsplannen die bij de vergunning en het landschappelijk inrichtingsplan horen. Locaties hiervan zijn bijvoorbeeld de sportvelden, parkzone en herinrichting Lange Geer. Het middenstuk van de nieuwe rotonde Boomdijk is beplant volgens het Green to Colour concept, een verzameling van lage beplanting/bloemen en bloembollen.

      Waarom is gekozen voor OSA op de kruin van de dijk?

      De keuze voor Open Steenasfalt (OSA) op de kruin van de dijk zorgt voor een natuurlijke overgang van hard naar zacht. De bekleding op het buitentalud bestaat uit een harde steenbekleding, terwijl het binnentalud een zachte grasbekleding heeft. De kruin met OSA maakt deze overgang logischer en vloeiender.

      Het OSA is bovendien doorgroeibaar; na verloop van tijd groeit er gras op, waardoor het een groene uitstraling krijgt en goed aansluit bij de grasbekleding van het binnentalud. Glad asfalt op de kruin zou het risico vergroten dat fietsers en bromfietsers over de dijk rijden, wat het waterschap wil voorkomen vanwege de smalle en hoge kruin. Dit is gevaarlijk.

      Qua beloopbaarheid is het OSA vergelijkbaar met een kruin die oorspronkelijk bekleed was met gras.

      Waarom zijn er op sommige plekken wel en andere plekken geen damwanden geplaatst?

      Waar het mogelijk is, kiest het waterschap voor een grondoplossing, zoals het aanleggen van een steunberm. Dit is een grondlichaam aan de binnenkant van de dijk, die zorgt voor stabiliteit. Deze methode is relatief goedkoop, duurzaam, en heeft een lange levensduur. Maar zo’n berm vraagt om veel ruimte en kan niet overal worden toegepast​. Op verschillende locaties langs het dijktraject in Hansweert is er onvoldoende ruimte voor een steunberm vanwege bebouwing, sportvelden en parkzones. Op deze plekken hebben we daarom gekozen voor het gebruik van damwanden. Damwanden nemen minder ruimte in en kunnen de stabiliteit van de dijk verbeteren waar een steunberm niet past.

      Wat wordt er aan de buitenkant van de dijk gedaan?

      Aan de buitenzijde van de dijk wordt zand en klei aangebracht en wordt de dijk ook verhoogd. Daarna wordt er een steenbekleding aangebracht tussen het fietsonderhoudspad en de kruin van de dijk. Deze werkzaamheden zijn ook mooi te zien op de voortgangsvideo’s die we delen op deze website, in de BouwApp en op onze social mediakanalen.

      Hoe veilig is de dijk nog?

      De dijk is veilig, maar om te zorgen dat de dijk ook in de toekomst veilig blijft, versterken we het dijktraject. Tot de dijkversterking klaar is, gaat het onderhoud aan de huidige dijk door. We voeren inspecties uit en ondernemen waar nodig actie. Zo houden we de dijk veilig en stabiel.

      Wat betekent de nieuwe waterveiligheidsnorm?

      De nieuwe veiligheidsnorm wordt uitgedrukt in een overstromingskans. De dijk bij Hansweert bestaat uit meerdere dijktrajecten waarvoor verschillende normeringen zijn vastgelegd. De nieuwe overstromingskansen staan in de Deltabeslissing Waterveiligheid. Deze nieuwe normering is per 1 januari 2017 met een wijziging van de Waterwet vastgelegd.

      Waar kan ik terecht met vragen?

      We beseffen dat bewoners veelal specifieke en individuele vragen hebben over de veranderingen van hun persoonlijke leefomgeving. Wanneer u vragen heeft, kunt u terecht via hansweert@scheldestromen.nl, of een bezoek brengen aan ons informatiecentrum. Onze collega's staan u graag te woord!

      Meer weten over het werken aan dijken in het algemeen? Kijk op de website Alles over dijken - Het kennisplatform over dijken in Nederland.

      Meer weten?

      Is je vraag nog niet beantwoord op deze pagina? Wellicht vind je jouw antwoord tussen de veelgestelde vragen.