Dijkversterking_SintAnnaland

Sint-Annaland

In mei 2025 is de dijkversterking bij Sint-Annaland afgerond. De dijk is versterkt om te voldoen aan de eisen van de Waterwet uit 2027. De dijkversterking is uitgevoerd door waterschap Scheldestromen en mede gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). In dit programma werken het Rijk en waterschappen samen om Nederland te beschermen tegen overstromingen.

Tijdlijn

projectgebie_sintanna

Aanleiding voor de dijkversterking

Waterschap Scheldestromen is verantwoordelijk voor de veiligheid, het onderhoud en het beheer van de primaire waterkeringen in zijn gebied. De Waterwet schrijft voor dat de primaire waterkeringen regelmatig moeten worden beoordeeld om te onderzoeken of deze voldoen aan de wettelijke normen voor de waterveiligheid. Als de waterkering niet meer aan de norm voldoet, moeten er verbetermaatregelen worden gerealiseerd.

De primaire waterkering langs de jachthaven van Sint-Annaland was afgekeurd op het faalmechanisme binnenwaartse stabiliteit. Op de andere faalmechanismen voldeed het dijkdeel wel aan de norm. Op onderstaande afbeelding is het projectgebied weergegeven, het gaat om een dijktraject met een lengte van circa 500 meter.

Het project

Doel van het project was om een veilige en toekomstbestendige dijk te realiseren voor dijktraject Sint-Annaland tussen Dijkpaal 780 – 785. Het project vond plaats in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), dat onderdeel uitmaakt van het Deltaprogramma Waterveiligheid. In Sint-Annaland vinden nabij de haven ook andere ruimtelijke ontwikkelingen plaats. De dijkversterking is daarom ingepast in deze geplande ontwikkelingen. Dit is afgestemd met de gemeente Tholen.

Planning en werkwijze

Een dijkversterkingsproject bestaat uit meerdere fases: verkenning, planuitwerking en realisatie. In de verkenningsfase worden verschillende mogelijke alternatieven voor de dijkversterking onderzocht. Deze alternatieven worden afgewogen om te komen tot een voorkeursalternatief. Daarbij kijken we naast waterveiligheid en kosten ook naar duurzaamheid, draagvlak en maakbaarheid.

In de planuitwerkingsfase is het voorkeursalternatief verder uitgewerkt en ingepast. Het doel van de planuitwerkingsfase is het nemen van het publiekrechtelijk besluit voor het voorkeursalternatief. Dat komt hier neer op het goedkeuren van het projectplan Waterwet. De algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen heeft het projectplan Waterwet voor de dijkversterking St. Annaland op 28 maart 2023 vastgesteld. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben het projectplan Waterwet Dijkversterking St. Annaland goedgekeurd op 13 juni 2023.

In de realisatiefase wordt de dijkversterkingsmaatregel daadwerkelijk uitgevoerd, waarna de dijk weer voldoet aan de eisen. De realisatie van de dijkversterking is voorzien vanaf najaar 2024 tot en met voorjaar 2025.

Meer informatie en voorlichtingsbijeenkomst

Op 19 april 2023 is een voorlichtingsavond gehouden. De tijdens deze avond getoonde tekening vindt u onder 'downloads'. De input uit deze avond hebben wij gebruikt bij het opstellen van de contractstukken voor de aannemer.

Eerder was er op 21 september 2022 er een voorlichtingsbijeenkomst waarin werd ingegaan op de waterveiligheidsopgave en hoe het waterschap een veilige en toekomstbestendige dijk wil realiseren. Hierbij werd een toelichting verzorgd door het waterschap aan de hand van een presentatie. Ook deze vindt u onder 'downloads'.

Contactpersonen

Marije Besuijen

Omgevingsmanager

Cees Hollemans

Projectleider

Downloads

Download hier relevante documenten met betrekking tot het project Sint-Annaland

Veelgestelde vragen

Waarom dit project?

De dijk bij Sint-Annaland voldoet niet aan de waterveiligheidsnorm. Dit betekent niet dat de dijk acuut onveilig is, maar om in de toekomst de veiligheid tegen overstromingen te kunnen garanderen, moet het dijkvak worden versterkt. Het traject is 500 meter lang en ligt ter hoogte van de haven van Sint-Annaland. De dijk is aan de binnenkant gedeeltelijk onvoldoende stabiel.

De hoogte van de dijk wordt aangepast aan de toekomstige zeespiegelstijging. Omdat er vlak bij de dijk nieuwbouw wordt ontwikkeld maken we de dijk hoog genoeg om 100 jaar vooruit te kunnen; als de gebouwen er eenmaal staan is een dijkversterking lastiger uit te voeren.

Wat is het doel van het project?

Doel van het project is om een veilige en toekomstbestendige dijk te realiseren voor dijktraject Sint-Annaland tussen Dijkpaal 780 – 785.

Hoe wordt de dijk versterkt?

De dijk wordt aan de binnenzijde versterkt met grond.

Daarnaast wordt bij de Suzannapolder de kruin van de dijk verhoogd. Vanwege het ruimtelijke inpassing komt de weg hier straks op de kruin van de dijk komt te liggen.

Welke andere ontwikkelingen zijn er in de haven bij Sint-Annaland?

De dijkversterking wordt door waterschap Scheldestromen uitgevoerd. Daarnaast vinden er ontwikkelingen plaats die door andere partijen worden geïnitieerd, zoals de bouw van woningen in de Kleine Suzannapolder tegen de dijk aan en de bouw van twee appartementengebouwen en een hotel op het havenplateau.

Daarnaast worden ook kabels en leiding aangelegd en verlegd door de eigenaren hiervan, in verband met al deze ontwikkelingen.

Wanneer wordt de dijk versterkt?

De uitvoering start najaar 2024 en zal circa een half jaar duren.

Waarom zijn de werkzaamheden uitgesteld?

In januari 2024 stonden de voorbereidende werkzaamheden voor de dijkversterking in Sint Annaland gepland. Vanwege de mogelijke aanwezigheid van rugstreeppadden (een beschermde diersoort) heeft waterschap Scheldestromen besloten de werkzaamheden voorlopig uit te stellen en eerst zorgvuldig onderzoek te laten doen.

Hoe staat het met het onderzoek naar de rugstreeppad?

Na de winterslaap van de rugstreeppadden is gestart met ecologisch onderzoek naar de aanwezigheid van deze amfibieën. Dit onderzoek duurt van april tot juli. Op basis van de onderzoeksresultaten worden er eventuele aanvullende maatregelen genomen.

Wat merk ik van de dijkversterking?

Vanaf september is de aannemer aan het werk. Tijdens de werkzaamheden op het havenplateau wordt de Havenweg afgesloten en wordt verkeer omgeleid.

Waarom wordt er in de winter gewerkt aan de dijk en is de dijk dan nog wel veilig?

Het werken aan de dijk in de winter heeft als voordeel dat de hinder voor omwonenden, recreanten en gebruikers van de haven beperkt is. Het strandje en de haven is na uitvoering van de werkzaamheden in zomerseizoen 2025 weer gewoon goed bereikbaar!

Werken in de winter (stormseizoen) is uitzonderlijk. Een deel van de werkzaamheden heeft geen effect op de waterveiligheid, zoals het aanbrengen van grond op de dijk, en zijn daarom mogelijk in deze periode. Voor de andere werkzaamheden worden maatregelen genomen om de effecten op de waterveiligheid te beperken, bijvoorbeeld door een bepaalde werkvolgorde te hanteren. Daarnaast geldt dat wanneer er hele hoge waterstanden worden verwacht er snel aanvullende maatregelen worden genomen om de waterveiligheid blijvend te garanderen.

Waar kan ik terecht met vragen?

Wanneer u vragen heeft, stuur dan een e-mail naar marije.besuijen@scheldestromen.nl (omgevingsmanager van dit project).

Meer weten?

Is je vraag nog niet beantwoord op deze pagina? Wellicht vind je jouw antwoord tussen de veelgestelde vragen.