Dijkversterking_Buitenhaven

Buitenhaven Vlissingen

Waterschap Scheldestromen werkt aan de versterking van de dijk in de Buitenhaven van Vlissingen. Over een lengte van 1,7 km wordt de dijk versterkt om weer te voldoen aan de waterveiligheidsnormen. Dit project maakt deel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, waarin de Rijksoverheid en de waterschappen samenwerken om Nederland te beschermen tegen overstromingen. Op deze pagina vindt u alle informatie over de dijkversterking.

Tijdlijn

Projectgebied_buitenhaven

Projectgebied

Op de kaart is het projectgebied in het rood weergegeven. Dit betreft de 1,7 kilometer dijk die wordt versterkt in de Buitenhaven van Vlissingen en maakt deel uit van een groter traject van 7,1 kilometer. Dit traject loopt vanaf de Buitenhaven van Vlissingen langs de Westerschelde naar de Sloehaven.

Vanwege de komst van het Justitieel Complex Vlissingen starten we eerst met de dijkversterking in de Buitenhaven van Vlissingen. Daarna volgt het project Sloehaven-Vlissingen.

Het project

Klimaatverandering, een stijgende zeespiegel en een dalende bodem hebben invloed op de waterstand. Dijken moeten voldoende hoog en sterk blijven om het water tegen te houden. Er gelden regels waaraan een dijk moet voldoen: de veiligheidsnorm. Deze norm zorgt ervoor dat iedereen in Nederland beschermd is tegen overstromingen. Voldoet een dijk niet aan de norm? Dan versterken we die!

De planning - Verkenningsfase

Een dijkversterkingsproject doorloopt meerdere fases: verkenning, planuitwerking en realisatie. Op dit moment bevindt het project zich in de verkenningsfase (2024-2026). In deze fase onderzoeken we verschillende mogelijkheden voor de dijkversterking. Deze mogelijke alternatieven worden afgewogen om te komen tot een voorkeursalternatief. Daarbij kijken we niet alleen naar waterveiligheid, maar ook naar duurzaamheid, kosten, draagvlak in de omgeving, uitvoerbaarheid, vergunningen en beheer.

In de planuitwerkingsfase (2026-2028) werken we het voorkeursalternatief verder uit en passen we het in de omgeving in. Daarna volgt de realisatiefase (2028-2030), waarin we de realisatie voorbereiden en vervolgens de dijkversterking daadwerkelijk uitvoeren. De planning kan tijdens het project nog veranderen.

Informatie

Binnen ons project houden we rekening met de omliggende belangen en de bestaande waarden in het gebied. Daarnaast willen wij omwonenden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen uit de omgeving betrekken. De komende tijd gaan we eerst in gesprek met bedrijven in het plangebied om hen te informeren. Na de zomer organiseren we een informatiebijeenkomst. De uitnodiging en meer details hierover volgen later.

Contactpersonen

Marije Besuijen

Omgevingsmanager

Wilfred de Kam

Projectmanager

Veelgestelde vragen

Wat is het doel van het project?

Doel van de dijkversterking Buitenhaven is het realiseren van een waterveilige, toekomstbestendige en goed beheersbare waterkering die voldoet aan de nieuwe waterveiligheidsnorm.

Waarom dit project?

De dijk tussen de Buitenhaven en de Sloehaven in Vlissingen voldoet niet meer aan de wettelijke veiligheidsnormen. Om Zeeland ook in 2050 goed te beschermen tegen overstromingen, versterken we dit 7,1 kilometer lange traject. Het project Buitenhaven Vlissingen is het eerste deel en bestaat uit 1,7 km. Het project maakt deel uit van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).

Waarom is de dijkversterking in 2 projecten gesplitst?

Vanwege de komst van het naastgelegen Justitieel Complex Vlissingen (JCV) gaan we de dijkversterking in twee aparte delen uitvoeren. We starten in 2025 met de verkenningsfase van het eerste deel: Buitenhaven Vlissingen (1,7 km). Het tweede deel, Sloehaven – Vlissingen (5,4 km), volgt daarna. Eén van de voorziene ontsluitingswegen van het JCV is de Oostelijke Bermweg. Deze ligt onderlangs de dijk van de Buitenhaven. Om het verkeer van en naar het justitieel complex op een veilige manier mogelijk te maken, wordt deze weg verbreed. De wens in de regio (gemeente, waterschap, provincie) en vanuit het ministerie van Veiligheid en Justitie en Waterschap Scheldestromen is om de aanpassing van de Oostelijke Bermweg gelijktijdig uit te voeren met de realisatie van de dijkversterking. Vanuit de belangen, urgentie en de overheidsambities om integraal, gebiedsgericht werk-met-werk te maken zien de betrokken partijen hier kans gezamenlijk en efficiënt op te trekken.

Wat houdt 'verkenningsfase' in?

In de verkenningsfase worden de verschillende oplossingen voor de veiligheidsopgave onderzocht en wordt bepaald welke oplossing de voorkeur heeft, het zogenaamde Voorkeursalternatief (VKA). We onderzoeken hoe we de dijk het beste kunnen versterken en wat de impact daarvan is op de omgeving én de toekomstige inrichting van het gebied. Uitgangspunt is dat Q2 2026 een VKA wordt vastgesteld.

Wanneer starten de werkzaamheden?

We verwachten nu dat de uitvoeringsfase start in 2028 en duurt tot 2030.

Waarom duurt het enkele jaren voordat gestart wordt met de werkzaamheden?

Ons doel is om samen te komen tot een voorkeursalternatief dat op breed draagvlak kan rekenen. Dit voorkeursalternatief wordt vervolgens vastgesteld door het dagelijks bestuur van het waterschap. Naar verwachting werken we dit in 2026/2027 uit tot een concreet ontwerp. Dat noemen we de planuitwerkingsfase. Zodra het projectbesluit is goedgekeurd, kunnen we gaan uitvoeren. We verwachten nu dat de uitvoeringsfase start in 2028 en duurt tot 2030.

Waarop is de dijk afgekeurd?

De belangrijkste tekortkomingen liggen op het gebied van binnenwaartse stabiliteit, grasbekleding van het buitentalud en afschuiving van de grasbekleding op het binnentalud (GABI).

Hoe veilig is de dijk nog?

De dijk is veilig, maar om te zorgen dat de dijk ook in de toekomst veilig blijft, versterken we het dijktraject. Tot de dijkversterking klaar is, gaat het onderhoud aan de huidige dijk door. We voeren inspecties uit en ondernemen waar nodig actie. Zo houden we de dijk veilig en stabiel.

Hoe wordt de omgeving betrokken?

We voeren gesprekken met direct belanghebbenden, organiseren informatiebijeenkomsten en werken samen met publieke en maatschappelijke organisaties. Zo zorgen we dat ideeën, zorgen en wensen zo veel mogelijk een plek krijgen in het ontwerp.

Hoe blijf ik op de hoogte?

Via onze website, nieuwsbrieven en informatiebijeenkomsten houden we u op de hoogte van de voortgang en belangrijke momenten.

Waar kan ik terecht met vragen?

We beseffen dat bedrijven en andere belangstellenden en belanghebbenden bewoners veelal specifieke en individuele vragen hebben over de veranderingen in hun persoonlijke werk- en/of leefomgeving. Wanneer u vragen heeft, kunt u terecht per email via buitenhavenvlissingen@scheldestromen.nl.

Wie betaalt de dijkversterkingen?

Rijkswaterstaat en de waterschappen betalen de dijkversterkingen samen. Een dijkversterking maken we zo samen mogelijk en komt niet alleen voor de rekening van het betreffende waterschap. Het Rijk betaalt 50%, gezamenlijke waterschappen 40% en waterschap Scheldestromen 10%.

Wat is het HWBP?

De dijkversterking wordt uitgevoerd in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). In dit programma werken het Rijk en de waterschappen intensief samen om Nederland te beveiligen tegen overstromingen. Het HWBP is onderdeel van het Deltaprogramma Waterveiligheid. Hierin wordt de komende dertig jaar meer dan 2.000 kilometer dijken versterkt door heel Nederland, zodat ze weer voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen.

Waarom samenwerken in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP)?

Het HWBP valt onder het Nationale Deltaprogramma en is het grootste uitvoeringsprogramma van het Deltaplan Waterveiligheid. In dit programma werken Rijkswaterstaat en de waterschappen samen aan dijkversterkingen in Nederland. Samen willen we in 2050 alle dijken op orde hebben.

Meer weten?

Is je vraag nog niet beantwoord op deze pagina? Wellicht vind je jouw antwoord tussen de veelgestelde vragen.